Dersom du har blitt utsatt for feilbehandling hos lege eller på sykehus, og dette har påført deg skade og økonomisk tap, kan du ha krav på erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Norsk pasientskadeerstatning har nå utarbeidet en digital test, som kan gi veiledning vedrørende hvorvidt du har krav på erstatning.

Den digitale testen tar 2–5 minutter å gjennomføre, og du må krysse av på det alternativet som passer deg best. Spørsmålene går blant annet ut på hvor lenge det er siden skaden skjedde, når du oppdaget skaden, om du ble behandlet i Norge eller utlandet, hvordan og hvor skaden oppstod, og om skaden har påført deg et økonomisk tap. 

Du kan ta testen her

NB! Resultatet av testen kan bare anses som en pekepinn, og dersom du mener at du har blitt utsatt for feilbehandling og påført en skade, vil vi uansett resultatet av testen anbefale deg å melde inn saken til Norsk pasientskadeerstatning.

Du melder fra om saken ved å fylle inn et skjema på NPE sine hjemmesider. Eventuelt kan du be om å få tilsendt skjemaet i posten. Etter at du har meldt i fra om skaden, vil Norsk pasientskadeerstatning be deg om å fylle ut en fullmakt, og etter dette vil foretaket innhente medisinsk dokumentasjon i saken. 

Etter at dokumentasjonen er mottatt, vil Norsk pasientskadeerstatning vurdere om det foreligger en svikt ved ytelsen av helsehjelp. Det vil også bli innhentet uttalelser fra medisinske spesialister dersom det er nødvendig. Dersom Norsk pasientskadeerstatning kommer til at det foreligger svikt ved ytelsen av helsehjelp, vil det bli vurdert om du har lidt et økonomisk tap som følge av behandlingsskaden. Hvis foretaket konkluderer med at det ikke foreligger en svikt ved behandlingen, kan du sende inn en klage, og saken vil da bli behandlet hos Helseklage.

Dersom Norsk pasientskadeerstatning konkluderer med at det foreligger svikt ved ytelsen av helsehjelp, og skal vurdere om det foreligger et økonomisk tap, dekker foretaket rimelige og nødvendige utgifter til juridisk bistand i den videre saksbehandlingen. Du kan derfor velge å melde fra om feilbehandlingen selv, og ta kontakt med advokat når du har fått svar fra Norsk pasientskadeerstatning.

Dersom du har flere spørsmål må du gjerne ta kontakt med oss. Du kan lese mer om gangen i en pasientskadesak her

 

Oslo:

Sentralbord: 22 12 24 80
Telefax: 22 12 24 81
Email: oslo@robertsen.no

Florø:

Telefon: 22 12 24 94

Email: floro@robertsen.no

Svolvær:

Sentralbord 76 06 91 30

Email: lofoten@robertsen.no

Samarbeidspartnere

Grimstad: 22 12 24 80

Vadsø: 78 94 14 00

Innhold © Advokatfirmaet Robertsen. Webdesign © 2018 av Web Norge.